Favourites - boeken 1°

zondag, december 29, 2019

Zoals jullie (waarschijnlijk) al weten hou ik echt zeer veel van boeken, en daarom lijkt het mij wel leuk om jullie af en toe mijn favorieten van het moment te laten zien. Here we go..



    1.  The Fault In Our Stars ( John Green )


Als we spreken over de clichés der clichés, dan moet het haast wel gaan over TFIOS (The Fault In Our Stars). Diegene die dit al gelezen hebben, weten vast wel wat ik bedoel. Door de verfilming van het boek is TFIOS zeer populair geworden, en daardoor is John Green nu één van de bekendste auteurs onder de young adults, wat helemaal klopt volgens mij. De schrijfstijl van Green is zo goed, en elke keer dat ik me weer eens verdiep in één van zijn boeken, ben ik weer verbaasd over hoe mooi hij dingen kan verwoorden. TFIOS was het eerste boek dat ik van hem las (voordat hij zo populair werd) en ik was meteen verkocht. Niet alleen was ik stiekem verliefd op Augustus Waters, de charmante en lieve jongen die in metaforen gelooft, maar ook was ik verliefd op het hele verhaal. Alles werd zo mooi beschreven: de plaatsen, de personages, de emoties,.. Ik kon me helemaal inleven in het verhaal, hoewel ik niets uit mijn omgeving kan vergelijken met de personages of de gebeurtenissen van het boek, en dat lijkt me een hele klus om voor elkaar te krijgen. Naast het boek is de film zeker ook een aanrader, ook al zijn er vele mooie momenten en aspecten die in de film niet aangehaald worden.



    2. Eleanor & Park

  
Dit boek heb ik online besteld op de site van DeSlegte, een winkel waar vooral tweedehandsboeken verkrijgbaar zijn. Mensen kunnen hier hun boeken afgeven, en zo worden ze doorverkocht aan anderen. Ik hou er zoveel van om in deze winkel rond te lopen. De boeken zijn veel goedkoper dan wanneer je ze in de Standaard Boekhandel of de Fnac zou kopen, en voor een liefhebber is dat dus goed om wat centen te besparen. Zo worden ze ook weer hergebruikt en belanden ze niet zomaar op de afvalhoop. Voor de Engelse versie van E&P (Eleanor & Park) betaalde ik volgens mij nog geen acht euro. Ik las het vooral toen ik vorige zomer in Japan was, op de trein of 's morgens net voor het ontbijt. In dit boek wordt het verhaal van (duh) Eleanor & Park verteld. Eleanor is het buitenbeentje van de school: ze heeft knalrood haar, is niet het meest magere meisje en haar kledingstijl is een beetje apart, wat haar een makkelijke prooi maakt voor pesterijen. Park probeert om niet op te vallen in de massa, liefst wilt hij zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Uiteindelijk leren ze elkaar kennen door hun passie voor stripboeken en muziek te delen. Ze zijn slim genoeg om te weten dat hun eerste liefde nooit zal standhouden, maar ook wanhopig en dapper genoeg om het toch te proberen.





    3.  Ik Geef Je De Zon ( Jandy Nelson ) 


Ik geef je de zon is het verhaal van Noah en Jude, een tweelingbroer en -zus die vroeger twee handen op één buik waren, maar sinds ze allebei dolgraag toegelaten willen worden op de kunstacademie verandert dit.. Door de competitie tussen beide worden zijzelf en hun gezin stilletjes aan uit elkaar gedreven. Sterker nog, ze praten niet eens meer met elkaar. Hoe heeft het dan zover kunnen komen?

Dit boek is een echte pageturner en het vertelperspectief is zodanig gekozen dat je de gebeurtenissen door de ogen van de beide hoofdpersonages ziet, telkens in een ander stadium in hun leven. Dat is inderdaad wat wennen in het begin, want je moet namelijk zelf de puzzelstukjes met informatie aan elkaar proberen te lijmen, wat het boek juist zo goed maakt. Ook de schrijfstijl van Jandy Nelson is iets om aan te wennen: ze schrijft het boek op een originele wijze, wat zeer goed past bij de artistieke Noah en Jude. Zeker een aanrader.



    4.  Love, Simon ( Becky Albertalli )

Toen de hele hype rond dit boek en vooral de film opkwamen, besloot ik eerst het boek te lezen en daarna pas de film te bekijken. Simon is een geliefde jongen op school, niet populair maar ook geen buitenbeentje. Hij heeft geweldige zussen en beste vrienden, die hem door dun en dik steunen. Simon is gay en praat via mail met een andere jongen die ook gevoelens heeft voor jongens. Blijkbaar zit hij bij Simon op school, dus moet hij beginnen opletten. In dit verhaal komt alles aan bod: verdriet, vriendschap, liefde, chantage en nog zoveel meer. Ik vind het echt een aanrader om te lezen en eerlijk gezegd, vind ik het boek véél beter dan de film (ook  al doet Nick Robinson erin mee.. xp).

    5.  The Upside Of Unrequited ( Becky Albertalli )

Dit boek is ook geschreven door de schrijfster van Love, Simon en opnieuw weer een echte topper! Ik vind dit persoonlijk een van de beste boeken die ik tot nu toe gelezen heb, omdat ik me er zelf een beetje in kan vinden ( no worries, niet in dat deel van de 26 crushes... ;) ).

De zeventienjarige Molly Peskin-Suso weet alles van onbeantwoorde liefde - ze heeft het maar liefst al zesentwintig keer meegemaakt. Ze crusht, maar doet dit altijd in het geheim. Want hoe vaak haar tweelingzus, Cassie, haar ook maar vertelt om een ​​vrouw te worden, kan Molly niet tegen het idee van afwijzing, dus is ze voorzichtig. Molly is verlegen, introvert en - volgens haar oma - volslank.

Plots komt Cassie een nieuw, schattig meisje tegen en voor het eerst is de cynische tweeling van Molly een smoorverliefde puinhoop. Ondertussen sterft Molly helemaal niet van eenzaamheid - maar eigenlijk is dat wel zo. Gelukkig komt de nieuwe vriendin van Cassie met een schattige sidekick hipsterjongen. Will is grappig en flirterig en is misschien wel perfect crushmateriaal. Misschien wel nog meer dan dat. Er is maar één probleem: Molly's collega Reid. Hij is een onhandige Tolkien-superfan met een seizoenspas voor de Ren Faire, en Molly kan absoluut niet voor hem vallen. Toch? 




Zo, dit waren de eerste 5 boeken die ik jullie wilde aanraden. Laat me weten welke boeken jij al gelezen hebt en wat je ervan vond! 









You Might Also Like

3 reacties

  1. Van dit lijstje heb ik enkel TFIOS gelezen, maar nummer 2 en 3 staan wel al heel lang op mijn tbr.
    Ps. ik heb jouw blogposts wel gemist hihi
    Liefs,
    Amber

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn echt aanraders, ben zo verliefd op deze boeken! En oh, dankje! Ik heb het schrijven ook erg gemist!

    Liefs
    Alex x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aahh zo tof!! ik heb alle boeken gelezen behalve de laatste, maar wow, ik vond ze allemaal echt inderdaad zoooo mooi, niet normaal! vooral ik geef je de zon heeft echt een indruk op mij nagelaten! jandy nelson heeft nog een 2e boek geschreven, ook zeker een aanrader :)

    BeantwoordenVerwijderen